Протистояння Фауста і Мефістофеля
Епіграф. Я тої сили часть,
Що
робить лиш добро,
Бажаючи
лиш злого.
Й.
В. Гете.
Мета: осягнути основи філософської концепції Гете
про закон єдності та боротьби протилежностей і його художнє втілення на
прикладі образів Фауста й Мефістофеля; сприяти формуванню незалежної точки
зору, поваги до поглядів товаришів; виховувати свідоме прагнення сягнути
естетичної і філософської глибини твору.
Тип уроку: урок-дослідження.
Обладнання: портрет Гете; ілюстрації до твору;
картки.
Хід уроку
І. Евокація.
1. «Мозкова атака».
‒ Що вам відомо про князя пітьми?
‒ Що здивувало, а що обурило вас під час
знайомства з цим персонажем?
‒ Яка роль йому відводиться в драмі Гете?
2. Оголошення теми уроку, епіграфа,
очікуваних результатів.
3. Міні дискусія «Добро чи зло несе людям дух
заперечення і руйнації?»
4. Попередня активізація.
Гете сприймав образи Фауста й Мефістофеля в єдності. Він казав, що не
тільки «пориви незадоволення головного героя, а також знущання і гірка іронія
Мефістофеля» становлять частину його «особистого існування».
Ця єдність особлива – це єдність і боротьба протилежностей. Всі явища,
об’єкти складаються з протилежностей. Протилежності – це такі моменти,
«сторони», які перебувають у зв’язку, одночасно взаємовиключаючи одне одного.
Єдність протилежностей відносна, тимчасова, а от боротьба протилежностей
абсолютна. Наприклад, стосунки Фауста і Мефістофеля нестійкі, відносні, мають
певний проміжок у часі – від укладення парі до миті, коли Фауст скаже: «Постій,
хвилино, гарна ти!» А от що стосується боротьби між силами, які вони
символізують: творенням і руйнацією, вірою і скептицизмом – то вона вічна й
абсолютна. Без цієї боротьби неможливий рух уперед.
ІІ. Усвідомлення.
1. Кероване вивчення. Робота в малих групах.
Група 1
‒ Що означає ім'я Мефістофель?
‒ Яким постає перед нами Диявол на перших
сторінках трагедії?
‒ Хто є предметом суперечок між Господом і
Мефістофелем?
‒ Порівняйте погляди на людину Бога і
Диявола. Чий погляд ви поділяєте? Доведіть прикладами з життя.
‒ У чому полягає парі між Господом і
Мефістофелем?
‒ Чому Гете наголошує на дружньому ставленні
Господа до Мефістофеля?
Господь
розуміє призначення Князя пітьми – все руйнувати. Без нього не було б нічого
нового на землі, не було б руху вперед. Кінець настане, коли буде порушена
рівновага. А утримує її протидійна вселенська сила. Господь і Мефістофель не
можуть існувати один без одного ще й тому, що Сатана – син Божий. То як же може
ставитися батько до сина? Мабуть, тільки по-доброму.
Група 2
‒ З якою метою і як проникає Мефістофель до
кабінету доктора Фауста?
‒ Проаналізуйте розмову Сатани і доктора.
‒ Як Князь пітьми характеризує сам себе?
‒ З кого він глузує, співаючи пісеньку про
блоху?
Група 3
‒ З якою метою Мефістофель веде Фауста до
студентів на гуляння?
‒ Чим завершується перша спроба Сатани
спокусити вченого?
‒ У чому полягає його друга спроба в
боротьбі за душу Фауста?
‒ Чого чекає Князь пітьми від взаємин Фауста
і Маргарити?
‒ Чи високої він думки про жіночу
цнотливість? Проаналізуйте його ставлення до Маргарити.
Група 4
‒ Чи вдалося Мефістофелю спокусити Фауста
владою, славою, золотом, античним мистецтвом?
‒ У чому полягає поразка Мефістофеля
наприкінці трагедії?
2. Презентація роботи груп. Бесіда.
ІІІ. Рефлексія.
1. «Мікрофон».
‒ Гете назвав Мефістофеля «духом
заперечення». У чому полягає філософська основа цього образу?
‒ Чи такий це вже негативний герой?
2. Есе «Добро і зло в трагедії «Фауст» Гете».
3. Оголошення домашнього завдання.
Немає коментарів:
Дописати коментар