2015-11-26

Протистояння Фауста та Мефістофеля


            Протистояння Фауста і Мефістофеля
Епіграф.                                                                               Я тої сили часть,
Що робить лиш добро,
Бажаючи лиш злого.
Й. В. Гете.
Мета: осягнути основи філософської концепції Гете про закон єдності та боротьби протилежностей і його художнє втілення на прикладі образів Фауста й Мефістофеля; сприяти формуванню незалежної точки зору, поваги до поглядів товаришів; виховувати свідоме прагнення сягнути естетичної і філософської глибини твору.
Тип уроку: урок-дослідження.
Обладнання: портрет Гете; ілюстрації до твору; картки.
Хід уроку
І. Евокація.
1.     «Мозкова атака».
       Що вам відомо про князя пітьми?

       Що здивувало, а що обурило вас під час знайомства з цим персонажем?
       Яка роль йому відводиться в драмі Гете?
2.     Оголошення теми уроку, епіграфа, очікуваних результатів.
3.     Міні дискусія «Добро чи зло несе людям дух заперечення і руйнації?»
4.     Попередня активізація.
Гете сприймав образи Фауста й Мефістофеля в єдності. Він казав, що не тільки «пориви незадоволення головного героя, а також знущання і гірка іронія Мефістофеля» становлять частину його «особистого існування».
Ця єдність особлива – це єдність і боротьба протилежностей. Всі явища, об’єкти складаються з протилежностей. Протилежності – це такі моменти, «сторони», які перебувають у зв’язку, одночасно взаємовиключаючи одне одного. Єдність протилежностей відносна, тимчасова, а от боротьба протилежностей абсолютна. Наприклад, стосунки Фауста і Мефістофеля нестійкі, відносні, мають певний проміжок у часі – від укладення парі до миті, коли Фауст скаже: «Постій, хвилино, гарна ти!» А от що стосується боротьби між силами, які вони символізують: творенням і руйнацією, вірою і скептицизмом – то вона вічна й абсолютна. Без цієї боротьби неможливий рух уперед.
ІІ. Усвідомлення.
1.     Кероване вивчення. Робота в малих групах.
Група 1
       Що означає ім'я Мефістофель?
       Яким постає перед нами Диявол на перших сторінках трагедії?
       Хто є предметом суперечок між Господом і Мефістофелем?
       Порівняйте погляди на людину Бога і Диявола. Чий погляд ви поділяєте? Доведіть прикладами з життя.
       У чому полягає парі між Господом і Мефістофелем?
       Чому Гете наголошує на дружньому ставленні Господа до Мефістофеля?
Господь розуміє призначення Князя пітьми – все руйнувати. Без нього не було б нічого нового на землі, не було б руху вперед. Кінець настане, коли буде порушена рівновага. А утримує її протидійна вселенська сила. Господь і Мефістофель не можуть існувати один без одного ще й тому, що Сатана – син Божий. То як же може ставитися батько до сина? Мабуть, тільки по-доброму.
Група 2
       З якою метою і як проникає Мефістофель до кабінету доктора Фауста?
       Проаналізуйте розмову Сатани і доктора.
       Як Князь пітьми характеризує сам себе?
       З кого він глузує, співаючи пісеньку про блоху?
Група 3
       З якою метою Мефістофель веде Фауста до студентів на гуляння?
       Чим завершується перша спроба Сатани спокусити вченого?
       У чому полягає його друга спроба в боротьбі за душу Фауста?
       Чого чекає Князь пітьми від взаємин Фауста і Маргарити?
       Чи високої він думки про жіночу цнотливість? Проаналізуйте його ставлення до Маргарити.
Група 4
       Чи вдалося Мефістофелю спокусити Фауста владою, славою, золотом, античним мистецтвом?
       У чому полягає поразка Мефістофеля наприкінці трагедії?
2.     Презентація роботи груп. Бесіда.
ІІІ. Рефлексія.
1.     «Мікрофон».
       Гете назвав Мефістофеля «духом заперечення». У чому полягає філософська основа цього образу?
       Чи такий це вже негативний герой?
2.     Есе «Добро і зло в трагедії «Фауст» Гете».
3.     Оголошення домашнього завдання.
Підготуватися до семінару «Що є людина на землі?»
М. Врубель. "Політ Фауста і Мефістофеля"


Немає коментарів:

Дописати коментар