2015-12-11

Чому порушив Делорж лицарський кодекс честі?

Тема. Чому порушив Делорж лицарський кодекс честі?
Епіграф. «Люди, будьте людяними!» (Ж.-Ж. Руссо).
Мета: провести хронотопічний аналіз балади Ф. Шиллера «Рукавичка»; розкрити вираження в ній провідних ідей доби Просвітництва, наголосивши на думці автора про те, що жоден кодекс честі не вартий людського життя; поглибити уявлення про художній опис як один із найяскравіших засобів поетичної виразності; звернути увагу на історичну основу твору; окреслити міжпредметні зв’язки з історією Західної Європи ХІІ-ХVІІ ст.; сприяти розвитку навичок зв’язного мовлення, критичного мислення, творчої уяви; виховувати усвідомлення великої цінності людського життя, почуття людської гідності.
Тип уроку: віртуальна екскурсія.
Методи і прийоми технології розвитку критичного мислення.
Обладнання: портрет Ф. Шиллера; рекламний плакат твору; мультимедійна презентація уроку; картки «Художній час твору», картки самооцінки.
Підготовка до уроку: фронтальне завдання – прочитати баладу Ф. Шиллера «Рукавичка»; індивідуальні завдання – намалювати рекламний плакат твору, підготувати повідомлення «Історична основа твору» та «Діалог лицарів»; робота в парах – складання описів запропонованих уривків за допомогою ЛСК «Стоп-кадр» та «Відеокліп».
Хід уроку.
    I.Евокація.
1.     Бесіда-перевірка первинного сприйняття твору.
Сьогодні ми з вами будемо вивчати одну з книг, яка здатна змінити погляди людини на існуючі норми поведінки в суспільстві. Це балада Ф. Шиллера «Рукавичка».
‑Чого ви очікували від твору? На які думки наштовхнула спочатку його назва?
‑Чи справдилися ці сподівання?
‑Чи зацікавила вас книга? Яке враження вона на вас справила?
2.     Представлення рекламного плакату твору.
‑Які образи-символи, на вашу думку, найповніше передають суть твору?
Це рукавичка, легка, вишукана, проте на ній кров, адже наслідки її здобуття з арени, де є хижі звірі, непередбачувані та дуже небезпечні. А також лицарський кодекс честі, котрим знехтував герой.
‑Які думки виникли у вас по закінченню читання?
«Люди, цінуйте життя!»
3.     Постановка проблемного питання.
‑Які грані твору виявилися найбільш полемічними? Яке питання для вас залишилося незрозумілим у творі?
Як міг лицар Делорж своїм вчинком порушити закони лицарської честі?
Саме на це питання ми і маємо знайти відповідь сьогодні на уроці.
4.     Оголошення теми уроку, епіграфа, очікуваних результатів.
Ми з вами сьогодні на уроці:
·       дізнаємося про історичну основу балади;
·       проаналізуємо художній час та художній простір твору;
·       розкриємо просвітницькі ідеї балади;
·       пригадаємо, що таке балада та опис;
·       розвиватимемо вміння створювати описи.
5.     Попередня активізація (одночасно).
Ø Складання плану балади.
‑Виділіть у баладі ключові епізоди і запишіть їх у вигляді плану.
План.
1.  В очікуванні кривавої розваги.
2.  Звірі-гладіатори.
3.  Жорстока жіноча примха.
4.  Лицар серед хижаків.
5.  «Не вимагаю нагороди!»
Ø Робота учнів із картками «Художній час твору»».
Ø Актуалізація опорних знань із теорії літератури.
‑А ми пригадаємо, який твір називається літературною баладою?
‑Одна з ознак балади – це опис. Дайте визначення цього терміну.
Художній опис – це один із зображально-виражальних засобів у художньому творі, прийом творення характерів, спосіб художньої типізації, елемент композиції.
‑З яких частин складається опис?
·                        Загальне враження від предмета опису.
·                        Опис окремих деталей чи ознак.
·                        Висновок, узагальнення.
‑Завдяки чому в описах досягається виразність зображуваної картини?
·                        Опис художніх деталей, що нерідко стають символічними.
·                        Зображення внутрішнього світу особистості.
·                        Використання засобів художньої виразності.
‑Які види художніх описів ви знаєте? Який із названих описів ми будемо створювати сьогодні на уроці?
II.Усвідомлення.
1.     Слово вчителя.
Сьогодні я вас запрошую на віртуальну екскурсію в художній світ балади Ф. Шиллера і пропоную зробити фотографії та відеокліп, звичайно, також віртуальні, тих подій, які найбільше вас вразять.
2.     Робота зі словником.
Віртуальний – можливий; такий, що може або повинен проявитися.
Тож уявімо собі середньовічне місто.
Брязкаючи зброєю вузькою вулицею йдуть два лицарі. Про що ж вони ведуть розмову?
3.     Ділова гра «Діалог лицарів».
А тепер прислухайтесь: із високих башт розкішного замку лунають сурми. Це король влаштовує для своїх васалів розвагу. Підемо і ми туди.
4.     «Фрагментоване читання» балади (до слів «І лицар Делорж…»).
5.     Бесіда за змістом прочитаного.
‑Свідками якої розваги ми стали?
‑Кого вам нагадують хижі звірі на арені?
Звірі на арені – це мініатюрна модель королівського двору.
‑Що об’єднує тварин і вельмож?
Хижі закони.
‑Доведіть, що хижі звірі, на відміну від людей, вже втомились від кривавих бійок.
‑Чи є щось позитивне у творі? А негативне? Чому ви так вважаєте?
‑Як ви гадаєте, що має вчинити справжній лицар?
‑А що б ви зробили, якби були на місці героя?
6.     Робота з ЛСК «Художній час твору».
Нас від епохи лицарів відділяє довгих 800 років. Як же змінився час, змінилися норми поведінки людей! Проте ми з вами є свідками подій ХVІ ст.
Як же вчинить людина ХVІ ст.?
Французький літописець Сенфуа згадує одну історію, що відбулася при дворі короля Франциска І.
7.     Ділова гра «В гостях у літописця». («Історична основа балади»).
Саме цей сюжет і використав Ф. Шиллер для написання своєї балади.
8.     Робота з ЛСК «Стоп-кадр».
‑Уявіть, що у вас у руках фотоапарат і ви зняли красуню Кунігунду в той момент, коли вона кинула рукавичку на арену. Опишіть отриману фотографію за схемою.
9.     Бесіда за запитаннями.
‑Замкнений чи відкритий простір у вас на фотографії? Що він символізує?
Простір замкнений: арена оточена високими стінами палацу символізує безвихідь.
‑З ким із героїв у вас асоціюється образ лева?
Лев – це Делорж, адже він також втомився від кровопролиття.
10.                        «Гронування».
‑Які асоціації, пов’язані у вас із образом рукавички? Запишіть свої асоціації.
‑Чому приймає виклик Делорж?
Не прийняти виклик – ганьба для лицаря.
‑Чи є його вчинок героїчним?
11.                       «Фрагментоване читання» балади (від слів «І лицар Делорж…» до кінця).
12.                       Робота з ЛСК «Відеокліп».
‑Уявіть, що ви зняли відеокліп під час перебування у художньому світі балади. Опишіть його кадри за схемою.
Кадр 1
«І, повні подиву і жаху німого,
Лицарі й дами глядять на нього»
‑Якщо дворянству знайомий кодекс честі,лицарі повинні сприймати вчинок Делоржа як природний. Чому вони здивовані й налякані?
Час змінився – змінилися і норми поведінки. Жоден із лицарів вже не здатен вчинити так, як вчинив Делорж. Ось чому його вітають бучними криками.
‑Чому світ довкола в похмурих тонах?
Світ довкола похмурий, бо людські душі поглинула темрява.
Кадр 2
«А він, спокійний, назад іде –
І гомін безмежний навколо росте
На честь його перемоги».
‑Про що думає лицар, повертаючись із арени?
Він міг загинути через виклик красуні, а людина має право на життя. Має право на те, щоб її поважали і ставилися до неї по-людськи.
‑Чому саме на обладунки лицаря ви звернули увагу?
Металеві обладунки лицаря символізують його твердий характер, впевненість у своїх силах.
‑Над чим отримав лицар перемогу – над звірами чи над самим собою?
Кадр 3
«Кунігунда героя очима вітає –
Той погляд щастя йому обіцяє…»
‑Чому цей кадр ви зняли в червоному світлі?
Це ніби кров лицаря, яка могла пролитись.
Кадр 4
«Але, зійшовши під крики бучні,
Він рукавичку в лице їй кинув:
«Подяки, дамо, не треба мені!»
‑Чи порушив Делорж лицарський кодекс честі, кинувши дамі в обличчя рукавичку? Чи лицарський це жест?
Делорж порушив кодекс лицарської честі. Хоча він і лицар, проте це жест людини нового часу – ХVІ ст.
Висновок. Делорж, який іде до звірів, і Делорж, який вже виконав примхи дами – це дві різні людини.
‑Рукавичка – це і виклик і зневага… Кому кинув виклик Делорж?
Не тільки Кунігунді – усьому суспільству.
13.                       Робота з рекламним плакатом.
‑Що ж змінилося у поглядах героя?
Герой зрозумів, що лицарський кодекс честі нічого не вартий поряд із кодексом людяності.
Висновок. «Люди, будьте людяними! – закликав Ж.-Ж. Руссо. – Це ваш перший обов’язок. Будьте такими по відношенню до будь-якого стану, будь-якого віку, в усьому, що не чуже людині! Хіба є яка-небудь мудрість для вас поза людяністю?!»
‑У якому ж столітті люди жили за кодексом людяності?
‑Яку назву мала епоха, початок якої припадає на ХVІ ст.? Чому вона так називається?
Просвітництво. Просвітники прагнули створити нові норми моралі на засадах розуму і гуманізму, поширити їх за допомогою освіти і культури.
Висновок. Отже, Делорж – людина нових, просвітницьких поглядів на життя.
Кадр 5
(Читання під запис «Самотнього пастуха» Дж. Ласта)
«…Сказав і її покинув».
‑Закритий чи відкритий простір перед Делоржем?
Середньовічна антигуманна мораль залишилась у темних стінах палацу; попереду відкритий простір для людини, що цінує життя і має власну гідність.
‑Хто ж переміг у двобої характерів – красуня Кунігунда чи лицар Делорж?
У «двобої» немає переможця. Кунігунда покарана за погорду, примхливість і злу вдачу. Вона втратила кохання. А Делорж не тільки втратив кохання, разом із ним полишили його світлі почуття(радість, надія, поблажливість), а натомість з’явилися в його серці темні почуття(розчарування, зневір’я, непримиренність).
III.Рефлексія.
1.     Робота з ЛСК «Художній час твору».
‑Ось і закінчилась наша екскурсія. Які часи ми з вами відвідали?
‑Які персонажі представляють ці часи? Що вони уособлюють?
‑Визначте конфлікт твору.
·                        Зіткнення життя і смерті.
·                        Зіткнення людини і суспільства.
‑До якого висновку приводить читача Шиллер?
·                        Над жорстокістю та лицемірством суспільства може отримати перемогу тільки людина, наділена почуттям власної гідності.
·                        Жоден кодекс честі не вартий людського життя.
2.     Робота з ЛСК «Кубування».
‑Підсумуємо вивчене за схемою.
·       Опишіть це…
«Рукавичка» - це балада Ф. Шиллера, в якій розкриваються теми протистояння людини і суспільства та самоцінності людського життя.
·       Засоціюйте це…
«Рукавичка» - це виклик, образа, поєдинок, жорстокість, кров, людська гідність, кодекс честі, кодекс людяності, лицарство, Просвітництво.
·       Порівняйте це…
«Рукавичка», наче гімн людської гідності й честі, ніби кодекс людяності.
·       Проаналізуйте це…
Вона вся – виклик антигуманним законам суспільства. «Рукавичка» - втілення просвітницьких поглядів Шиллера.
·       Знайдіть аргументи «за» і «проти»…
«За». – Цей твір збагачує наше уявлення про становлення й утвердження нових норм моралі, основаних на розумові, визнанні людини найвищою цінністю.
«Проти». – Мені у творі не сподобалось, що лицар кинув рукавичку в обличчя дамі. Це не відповідає ні лицарському кодексу честі, ні кодексу просвітників.
·       Застосуйте це…
Цей твір учить нас розуміти, що ніякі кодекси честі не варті людського життя, що необхідно за будь-яких умов обстоювати свою гідність.
3.     Узагальнююча бесіда.
‑Чи досягли ми поставленої мети?
‑Які завдання у вас викликали труднощі під час підготовки до уроку та на самому уроці?
‑Який вид роботи сподобався?
‑Чи навчилися ви чомусь новому?
‑На яке запитання поет дав відповідь і чи задовольняє вона вас?
‑Чи здатна ця книга змінити життя людини?
‑Чи захотіли ви прочитати інші твори Шиллера? Інші балади?
4.     Оголошення домашнього завдання.
Опрацювати ст. 52-57 (статтю про Й. В. Гете та баладу «Вільшаний король») та виконати завдання.
Підготувати усний словесний портрет письменника. *
Довести, що цей твір є баладою. ∆
Виконати малюнки-символи до балади. ○
5.     Самооцінка.
‑Оцінимо свою роботу на уроці. У картках самооцінки напишіть свої прізвища і виставте за кожним із пунктів від 0 до 2 балів. Підсумуйте бали.



1 коментар: