2016-02-05

Джеймс Олдрідж. "Останній дюйм". Проблема взаємин між батьками й дітьми

Тема. Джеймс Олдрідж. «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками й дітьми
Епіграф. «У житті можна зробити все, що завгодно». (Дж. Олдрідж)
Мета: дати короткі відомості про життя і творчість Олдріджа, проаналізувати зміст оповідання «Останній дюйм», показати як у надзвичайних обставинах формується характер Деві, звернути увагу на своєрідність вирішення проблеми батьків і дітей; сприяти усвідомленню учнями провідної думки оповідання, розвитку аналітичних навичок, зв’язного мовлення, логічного мислення; вчити визначати істинні цінності життя; виховувати свідому свого місця у світі особистість.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Дж. Олдріджа; презентація.
Хід уроку
І. Евокація.
1.    Попередня активізація.
-       Які твори про поведінку людини в екстремальній ситуації ми вже вивчали?
-       Як веде себе людина, потрапивши в таку ситуацію?
2.    Вступне слово про Джеймса Олдріджа.
3.    Постановка проблемного завдання.
Дж. Олдрідж говорив: «У житті не раз настають вирішальні хвилини і залишаються вирішальні дюйми…» Наше завдання – простежити, як веде себе людина в надзвичайних обставинах, як формується її характер. Чи подолає їх наш герой?..
4.    Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.
ІІ. Усвідомлення.
1.    Робота в парах із підручником.
-       Опрацювати статтю підручника «Джеймс Олдрідж».
2.    Перевірка виконання завдання. Робота з презентацією.
-       Як дитячі захоплення Дж. Олдріджа вплинули на його майбутнє і взагалі на творчість?
3.    Індивідуальне завдання (одночасно з попереднім).
-       Підготувати повідомлення «Оповідання та його ознаки».
4.    Бесіда-перевірка первинного сприйняття твору.
-       Що особливо схвилювало вас у цьому творі?
-       Які думки і почуття виникли у вас у процесі читання?
5.    Стислий переказ змісту та складання плану твору.
План
1.    Політ до Акулячої бухти.
2.    Зйомки під водою.
3.    Обід на узбережжі Червоного моря.
4.    Поєдинок Бена з акулою-кішкою.
5.    Допомога Деві батькові.
6.    Самостійний політ хлопчика.
7.    Вдале приземлення.
8.    Попереду ціле життя.
6.    Бесіда з елементами аналізу.
-       Якою була атмосфера в сім'ї Деві?
-       Що привело Бена на узбережжя Червоного моря? Чому батько взяв хлопчика з собою?
-       Чому Деві у літаку плаче? Хіба може бути політ із батьком сумним, адже мрія кожного хлопчика – самому вести літак, а Бен іноді Деві це дозволяв?
7.    Усне словесне малювання
-       Опишіть зовнішність Деві і його батька.
-       Чого боїться Деві, перебуваючи на березі Червоного моря?
8.    Виразне читання епізоду твору «Допомога Деві батькові».
-       Поясніть мотиви поведінки героїв у небезпечній для них ситуації.
-       Порівняйте поведінку героїв на початку і в кінці оповідання. Як і чому змінився кожен із них?
-       Який шлях обрав Деві? Давайте простежимо за поведінкою Деві під час польоту. Чи можна сказати, що хлопчик мужньо переніс ці випробування?
-       Чи згодні ви з тим, що Деві позбавляється відчуття страху і самотності? Яких рис характеру він позбувся?
-       Як Деві долає останній дюйм?
-       Як поводить себе Бен у драматичній ситуації? Чи можна сказати, що він знайшов сина?
9.    Робота з ілюстраціями.
-       Який епізод зображено на малюнку? Чому ви вважаєте його важливим?
-       Зачитайте уривки до ілюстрацій, співставте словесні і живописні образи?
-       Чим схожі герої, зображені на ілюстраціях із описом автора? Як автор передає внутрішній стан героїв?
ІІІ. Рефлексія.
1.    Узагальнююча бесіда.
-       Прочитайте епіграф уроку. Який вибір постав перед батьком і сином?
-       Що в оповіданні визначається мірою довжини: відстань між життям і смертю чи духовна відстань між батьком і сином?
2.    Заключне слово вчителя.
Ситуація вибору між життям і смертю вимальовує перспективу налагодження складних стосунків між батьком і сином. Зробити крок назустріч самому собі, пильно придивитися до себе, до сина – «останній дюйм», який має подолати Бен-батько, щоб повернути втрачене.
3.    Рефлексія.
4.    Оголошення домашнього завдання.
Уявіть, що ви журналіст і берете інтерв’ю у героїв новели. Складіть питання до інтерв’ю. ∆
Написати твір-мініатюру «Як екстремальна ситуація допомагає розкрити сутність людини?» *

Немає коментарів:

Дописати коментар