Тема.
Джеймс
Олдрідж. «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками й дітьми
Епіграф. «У
житті можна зробити все, що завгодно». (Дж. Олдрідж)
Мета: дати короткі відомості про життя і
творчість Олдріджа, проаналізувати зміст оповідання «Останній дюйм», показати
як у надзвичайних обставинах формується характер Деві, звернути увагу на
своєрідність вирішення проблеми батьків і дітей; сприяти усвідомленню учнями
провідної думки оповідання, розвитку аналітичних навичок, зв’язного мовлення,
логічного мислення; вчити визначати істинні цінності життя; виховувати свідому
свого місця у світі особистість.
Тип
уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Дж.
Олдріджа; презентація.
Хід
уроку
І.
Евокація.
1. Попередня
активізація.
- Які твори про
поведінку людини в екстремальній ситуації ми вже вивчали?
- Як веде себе
людина, потрапивши в таку ситуацію?
2. Вступне слово
про Джеймса Олдріджа.
3. Постановка
проблемного завдання.
Дж. Олдрідж говорив: «У житті не раз настають
вирішальні хвилини і залишаються вирішальні дюйми…» Наше завдання – простежити,
як веде себе людина в надзвичайних обставинах, як формується її характер. Чи
подолає їх наш герой?..
4. Оголошення теми,
мети, епіграфа уроку.
ІІ.
Усвідомлення.
1. Робота в парах
із підручником.
- Опрацювати
статтю підручника «Джеймс Олдрідж».
2. Перевірка виконання
завдання. Робота з презентацією.
- Як дитячі
захоплення Дж. Олдріджа вплинули на його майбутнє і взагалі на творчість?
3. Індивідуальне
завдання (одночасно з попереднім).
- Підготувати
повідомлення «Оповідання та його ознаки».
4. Бесіда-перевірка
первинного сприйняття твору.
- Що особливо
схвилювало вас у цьому творі?
- Які думки і
почуття виникли у вас у процесі читання?
5. Стислий переказ
змісту та складання плану твору.
План
1.
Політ до
Акулячої бухти.
2.
Зйомки під
водою.
3.
Обід на
узбережжі Червоного моря.
4.
Поєдинок Бена з
акулою-кішкою.
5.
Допомога Деві
батькові.
6.
Самостійний
політ хлопчика.
7.
Вдале
приземлення.
8.
Попереду ціле
життя.
6. Бесіда з
елементами аналізу.
- Якою була
атмосфера в сім'ї Деві?
- Що привело Бена
на узбережжя Червоного моря? Чому батько взяв хлопчика з собою?
- Чому Деві у
літаку плаче? Хіба може бути політ із батьком сумним, адже мрія кожного
хлопчика – самому вести літак, а Бен іноді Деві це дозволяв?
7. Усне словесне
малювання
- Опишіть
зовнішність Деві і його батька.
- Чого боїться
Деві, перебуваючи на березі Червоного моря?
8. Виразне читання
епізоду твору «Допомога Деві батькові».
- Поясніть мотиви
поведінки героїв у небезпечній для них ситуації.
- Порівняйте
поведінку героїв на початку і в кінці оповідання. Як і чому змінився кожен із
них?
- Який шлях обрав
Деві? Давайте простежимо за поведінкою Деві під час польоту. Чи можна сказати,
що хлопчик мужньо переніс ці випробування?
- Чи згодні ви з
тим, що Деві позбавляється відчуття страху і самотності? Яких рис характеру він
позбувся?
- Як Деві долає
останній дюйм?
- Як поводить себе
Бен у драматичній ситуації? Чи можна сказати, що він знайшов сина?
9. Робота з
ілюстраціями.
- Який епізод
зображено на малюнку? Чому ви вважаєте його важливим?
- Зачитайте уривки
до ілюстрацій, співставте словесні і живописні образи?
- Чим схожі герої,
зображені на ілюстраціях із описом автора? Як автор передає внутрішній стан
героїв?
ІІІ.
Рефлексія.
1. Узагальнююча
бесіда.
- Прочитайте епіграф
уроку. Який вибір постав перед батьком і сином?
- Що в оповіданні
визначається мірою довжини: відстань між життям і смертю чи духовна відстань
між батьком і сином?
2. Заключне слово
вчителя.
Ситуація вибору між життям і смертю вимальовує
перспективу налагодження складних стосунків між батьком і сином. Зробити крок
назустріч самому собі, пильно придивитися до себе, до сина – «останній дюйм»,
який має подолати Бен-батько, щоб повернути втрачене.
3. Рефлексія.
4. Оголошення
домашнього завдання.
Уявіть, що ви журналіст і берете інтерв’ю у героїв
новели. Складіть питання до інтерв’ю. ∆
Написати твір-мініатюру «Як екстремальна ситуація
допомагає розкрити сутність людини?» *
Немає коментарів:
Дописати коментар