2015-11-29

Таємниця образу Снігової королеви

          Тема. Таємниця образу Снігової королеви.
Мета: навчити учнів складати твір про літературного героя, добирати цитати, вирізняти епізоди, важливі для характеристики образу, давати власну оцінку вчинкам персонажа; формувати вміння знаходити в тексті та використовувати в мовленні зображальні та виражальні засоби мови, навички характеристики персонажа; сприяти розвитку асоціативного та образного мислення; прищеплювати любов до мистецтва слова.
Тип уроку: урок розвитку мовлення.
Технологія: інтерактивна; розвитку критичного мислення, особистісно орієнтованого навчання.
Прийоми: «Гронування», «Кубування», «Стоп-кадр», «Точка зору», «Ти – мені, я – тобі», «Ланцюжок», «Розкрути деталь», «Інформаційні пакети».
Обладнання: магнітофон; аудіо запис симфонії Г. Свиридова «Заметіль». – «Вальс»; ЛСК «Кубування», «Стоп-кадр», «Точка зору», «Ви зможете…»; великі паперові сніжинки; дитячі малюнки «Портрет Снігової королеви»; на дошці накреслені «Сходинки до художнього образу», «Таблиця порівнянь», записаний «Словник» до теми уроку (вишуканість, довершеність, себелюбство, асоціації), заголовок «Шлейф вражень і асоціацій»; скотч; маркери; картки-інформатори.
Хід уроку.
    I.Мотивація навчальної діяльності.
1.     Вступне слово вчителя.
Мабуть, найпривабливіша пора року – зима. Адже тільки взимку можна почути чарівну мелодію віхоли та дивний шепіт сніжинок, полетіти на крилах фантазії в казкову снігову країну, де панують вічна тиша та спокій. Тільки взимку крізь морозне скло можна побачити надзвичайну таємницю. Таку таємницю побачив… і склав про неї загадку.
2.     Перевірка домашнього завдання.
·       Розгадування загадки-сенкан, складеної учнем.
Красуня
Зірчаста сніжинка
Крижані дарує поцілунки.
Приречена на вічну самотність
Цариця.
·       Малюнків учнів.
Такою її уявили…
3.     Гра «Добери ім'я».
‑Які іменники-загальні назви можна дібрати до імені Снігова королева? А займенники?
Жінка, красуня, вона, володарка снігів, головна героїня, образ, персонаж, гордячка…
4.     Бесіда за запитаннями.

‑А хто така Снігова королева? Що ми знаємо про неї?
Це головна героїня казки Андерсена. Вона викрала Кая, і Герда, щоб знайти його подолала багато перешкод.
‑А чи важливий образ Снігової королеви у казці? Чому твір названо саме її ім’ям?
Саме з нею боролася Герда. Андерсен утверджує, що краса людського серця, тобто дружба, любов, вірність, які притаманні Герді – це та сила, яку не в змозі перемогти холодний розум та себелюбство Снігової королеви.
‑Пригадайте, кого ми називаємо літературним героєм?
Літературний герой – це образ, наділений яскравим характером, зображений широко і всебічно, у зв’язках із іншими людьми, зі світом речей і природи. Літературний герой містить у собі індивідуальні риси і є узагальненням певних людських якостей.
II.Оголошення теми та очікуваних результатів.
Сьогодні ми з вами ще раз зустрінемося з однією з найзагадковіших казкових героїнь і спробуємо вияснити, якою ж ми бачимо Снігову королеву.
1.     Оголошення теми уроку.
2.     Представлення теми. Словникова робота.
‑Поясніть значення слова таємниця.
Таємниця – 1. Щось нерозгадане, непізнане. 2. Те, що приховується від інших, відоме не всім.
3.     Оголошення очікуваних результатів.
Скажу вам по секрету, що ви сьогодні на уроці зможете не тільки розгадати таємниці образу Снігової королеви, а ще й навчитися:
·                        добирати цитати, вирізняти епізоди, важливі для характеристики Снігової королеви;
·                        знаходити в описові зовнішності героїні та вживати у мовленні епітети й порівняння;
·                        висловлювати власну точку зору щодо вчинків персонажа;
·                        складати асоціативні «грона» до образу;
·                        за допомогою прийому «Кубування» характеризувати героїню твору.
4.     Словникова робота.
Асоціація – зв'язок між окремими уявленнями, при якому одне з уявлень викликає інше. Наприклад: книга → наука, знання, розум.
III.Надання необхідної інформації.
1.     Складання пам’ятки для роботи над твором про літературного героя «Сходинки до художнього образу».
До таємниці образу Снігової королеви ми будемо підніматися поступово сходинками. Ці сходинки – це своєрідний план нашої роботи. Запишемо на кожній із них ті етапи, що важливі для створення характеристики персонажа.
6. Мої враження.

5. Характер.

4. Вчинки.

3. Вислови героя.

2. Портрет.

1. Хто цей герой?
2.     Бесіда за запитаннями (одночасно з попереднім завданням). Словникова робота.
‑Які засоби художньої виразності ми повинні використати, щоб змалювати внутрішній світ героя яскраво, емоційно?
Епітети і порівняння.
‑Дайте визначення поняття епітет.
Епітет – це образне означення, в якому підкреслено характерну рису предмета чи явища. Наприклад, гарячі сльози Герди.
‑А що ми називаємо порівнянням?
Порівняння – це зіставлення двох предметів або явищ, пояснення одного з них за допомогою іншого. Наприклад, Кай сидів, ніби неживий.
3.     Перевірка пам’ятки, складеної учнем.
‑Тож, якими сходинками ми будемо простувати до розуміння образу Снігової королеви?
IV.Інтерактивна вправа.
1.     «Розкрути деталь». Робота з ілюстраціями. Добір цитат.
Вдома ви досліджували якусь одну загадку образу Снігової королеви. Зараз ви поділитеся з товаришами своїми враженнями про героїню.
Тож, таємниця перша – «Барви портрета».
Перед нами портрет Снігової королеви, виконаний… Простежимо, чи відповідає він тому, що змалював Андерсен.
‑Якою постала перед нами Снігова королева, коли ми вперше побачили її за вікном? Думку аргументуйте прикладами з тексту.
Снігова королева така вишукана. І вона сама, і її одяг ніби зіткані зі сніжинок.
2.     Словникова робота.
Вишуканість – витонченість, відповідність усім вимогам художнього смаку.
‑На що саме звертає особливу увагу автор, змальовуючи портрет героїні? Чому?
Особливу увагу письменник приділяє змалюванню очей героїні. Казкар показує нам, що в прекрасних очах жінки зовсім немає тепла.
‑Які ж барви добирає Андерсен для портрета володарки снігів?
Барви для портрета Андерсен обирає іскристі, сліпучо-білі. Її обличчя вродливе, воно сяє, як крижинка на сонці. Але за цим сяйвом відчувається холод.
‑Що ж нагадує нам обличчя Снігової королеви?
Її обличчя нагадує сніжинку або орнамент на зимовому вікні. А вони складаються з правильних, чітких ліній.
‑Якою ми бачимо володарку снігів під час її другої зустрічі з Каєм?
Жінка дуже вродлива, вона видається Каю втіленням довершеності.
3.     Словникова робота.
Довершеність – найвища ступінь якоїсь якості.
‑Який контраст ви помітили в описові зовнішності героїні?
Контраст між надзвичайною вродою жінки і її душевними якостями.
А тепер проаналізуємо,за допомогою яких художніх засобів виразності Андерсен створює такий досконалий портрет персонажа.
4.     Добір художніх засобів виразності.
·       Складання таблиці порівнянь.
Що порівнюється
Слово, що вводить порівняння
З чим порівнюється
Що спільного між двома предметами
візерунки
неначе
квіти
краса
очі
як
ясні зірки
блиск
Снігова королева
ніби
велика птиця
політ
поцілунок
холодніший за
кригу
відсутність тепла, почуттів
‑Складіть речення з дібраними порівняннями.
·       Бесіда за запитаннями (одночасно зі складанням таблиці).
‑Які епітети використовує Андерсен, створюючи портрет Снігової королеви?
Сліпучо-біла, прекрасна, ніжна (жінка) з криги. Найтонший білий (серпанок). Зірчасті (сніжинки). Сліпуча іскриста (крига).
‑Яка роль епітету холодний у казці?
Епітет холодний вказує на людину, що не має теплих людських почуттів. Це людина сувора, недоброзичлива, байдужа до чужого горя.
‑Доберіть синоніми до епітету холодний.
Крижаний.
‑До епітету холодний доберіть кілька іменників так, щоб ці словосполучення вказували на найхарактернішу рису Снігової королеви – її бездушність.
Краса, розум, серце, поцілунки.
А тепер ми простежимо за особливостями мови героїні.
Сходинка друга – «Таємниці слів».
‑Чи відрізняється мова Снігової королеви від мови інших персонажів?
Героїня небагатослівна, вона більше мовчить.
‑На які риси характеру це вказує?
Самотність, гордість, себелюбство.
5.     Словникова робота.
Себелюбство – виняткова любов та увага до самого себе, егоїзм.
6.     Інтерактивне опитування «Точка зору».
‑Звернемось до висловлювань героїні і з’ясуємо, як вони її характеризують. Виступ починайте виразами… Думку аргументуйте цитатами.
На мій погляд, Снігова королева підступна і жорстока. Вона сказала Каю… І своїми поцілунками домоглася, щоб він забув про дім і тепло людських сердець.
Я думаю, ця жінка прекрасно знає про отруйність своїх крижаних поцілунків.
Мені здається, що володарка снігів дуже самотня. Вона хоче, щоб Кай навіки залишився у її володіннях, і ладна за це подарувати йому весь світ.
Я переконаний у тому, що Снігова королева жорстока і бездушна, проте сама цього навіть не помічає. Усі вчинки їй здаються доброю справою.

А ми переходимо до наступної таємниці – «Загадки вчинків». І пограємо в гру…
7.     Інтерактивне опитування «Ти – мені, я – тобі». Робота в парах.
У цю гру грають парами. Перший учасник зачитує цитату, що змальовує вчинок персонажа, а другий характеризує поведінку героїні власними словами.
К №1 → Снігова королева завжди у якомусь фантастичному русі, літає у вирі сніжинок, мандрує на хмарах чи мчить на білих санях.
К №2 → Мені завжди здавалося, що в кожній сніжинці живе якась таємниця, тому мені завжди хотілося її розгадати.
К №3 → Володарка снігів нікого не любить, адже щоб полюбити, потрібно мати чуйне серце.
К №4 → Жінка така сумна, вона завжди сама.
К №5 → Снігова королева жорстока й несправедлива. Вона примусила страждати Герду, заморозила лісових голубів.
К №6 → Володарка снігів ніколи не залишається тривалий час на одному місці.
К №7 → Своїми поцілунками жінка домоглася, щоб Кай забув і дім, і тепло людських сердець.
8.     Фізкультхвилинка.
‑Послухайте вальс із симфонії Георгія Свиридова «Заметіль», уявіть себе Сніговою королевою і трішечки розслабтесь; можна потанцювати.
‑Які картини постали в вашій уяві, коли ви танцювали?
9.     «Гронування».
‑Запишіть асоціації, що виникли у вас від образу Снігової королеви, на паперових сніжинках і прикріпіть їх до «Шлейфу вражень».
Вишуканість, врода, ясна зірка, кришталева краса, крига, холод, довершеність, сніговий вир, вічність, байдужість, крижані поцілунки, самотність, шепіт сніжинок, зимова тиша, мовчання, гордість, підступність, себелюбство, жорстокість, самотність, вічність, недоступність, холодний розум.
Наступна таємниця – це зображення характеру персонажа «У дзеркалі епізоду».
10.                       Бесіда за запитаннями.
‑Чи багато у творі епізодів, що змальовують Снігову королеву? Перелічіть їх.
Ми бачимо героїню лише в кількох основних епізодах: розмова зимового вечора, видіння за зимовим вікном, подорож у великих білих санях, у крижаних володіннях, остання розмова з Каєм.
‑Який епізод вас найбільше вразив? Чому?
Найяскравішим можна вважати епізод подорожі у великих білих санях, коли Снігова королева викрадає Кая. Дзеркало цього епізоду показує героїню зовні надзвичайно красивою й недоступною, а внутрішньо холодною і далекою від почуттів і переживань звичайних людей.
11.                       Усне словесне малювання «Стоп-кадр».
‑Уявіть, що ви знімаєте діафільм за казкою Андерсена і вам треба намалювати кадр «У крижаних володіннях». Розкажіть, що б ви намалювали за даною схемою…
Кадр 1.
На передньому плані посеред пустинної безконечної снігової зали замерзле озеро, яке Снігова королева називала дзеркалом розуму. Посеред озера стоїть її трон. На задньому плані ми бачимо крижані володіння Снігової королеви, де гуляють буйні вітри, кружляє в шаленому танку метелиця. Вона збудувала стіни замку, а вікна й двері пробили вітри. Довкола холодно, непривітно, порожньо. Залу освітлюють спалахи північного сяйва. На троні сидить володарка снігів. Її поза вказує на те, що вона гордовита, адже немає їй рівних у цьому світі. Веселі розваги ніколи не заглядають у цей палац.  Із сумом в очах дивиться вона на нас, їй дуже самотньо. Її погляд спрямований прямо в наше серце. здається, ще трішки і воно перетвориться на крижинку. Цей епізод важливий, тому що зображує самотність героїні і її зверхність, викликає у нас надзвичайне відчуття холоду і безлюдності.
‑Чи приваблює вас цей красивий палац?
Цей палац непривабливий, бо в ньому немає життя. Снігова королева заморозила все довкола, бо не любила веселих розваг і сміху.
‑Описуючи палац, автор говорить, що там було порожньо і пустинно. Як ці слова характеризують героїню твору?
Порожньо означає відсутність інтересів, прагнень, що життя героїні нічим не заповнене. Пустинно вказує на самотність Снігової королеви, її відокремленість від людей.
‑Чому героїня живе відокремлено від людей?
Бо у неї крижане серце.
‑Як ви розумієте вислів «крижане серце»?
Це серце, яке не може співчувати чужому горю, пожаліти чи полюбити когось, радіти.
‑Якщо у царстві володарки снігів немає почуттів, теплих людських стосунків, то чим же керується у своїх вчинках Снігова королева?
Снігова королева вважає найкращим у світі дзеркало розуму – крижане озеро. Отже її вчинками керує холодний розум.
V.Рефлексія.
І нарешті ми дійшли до останньої таємниці – «У променях твоїх вражень».
1.  Робота зі «Шлейфом вражень та асоціацій». Інтерактивне опитування «Ланцюжок».
‑Що могло навіяти чи наспівати Андерсену історію Снігової королеви?
Снігова віхола. Вона подарувала Андерсену великий білий шлейф для його героїні, її політ.
Це сніжинка. Згадайте, як сніжинка починає рости й перетворюватися на Снігову королеву.
Такий образ міг навіяти морозний орнамент на вікні. Він завжди таємничий і нагадує якесь фантастичне обличчя.
Це крижинка. Вона холодна і сяюча, як Снігова королева.
‑Закінчіть фразу» «Снігова королева мене приваблює…»
…кришталевою красою, схожою на сяйво холодної білої зими.
…своєю таємницею, яку так хочеться розгадати.
…розкішним білим вбранням, що робить її схожою на ясну зірку.
…надзвичайною вишуканістю і довершеністю, які властиві тільки їй.
‑Уявіть, що ви маєте змогу зустрітися з героїнею твору. Які б запитання ви їй задали?
Чому Снігова королева така мовчазна?
Чому вона така сумна?
Чому вона завжди сама?
Що таке вічність, яку вона хотіла подарувати Каю?
2.  «Кубування».
‑Усі спостереження на тему «Таємниці образу Снігової королеви» підсумуємо за допомогою «Кубування».
Снігова королева – це загадкова героїня казки Андерсена.
Володарка снігів – жінка – віхола – зима – холод – крига – зірка – самотність – байдужість…
Снігова королева неначе мелодія зимової віхоли.
Вона вся із білого льоду, заметілі, дивної фантазії, шепоту сніжинок, зимової тиші.
«За». – Цей образ збагачує сприйняття зимової природи надзвичайно таємничим і вишуканим чином. «Проти». – Проте це холодна краса, яка живе лише для гармонії і правильності, а ніяк не для любові, добра і тепла людських стосунків.
Образ Снігової королеви збагачує нашу уяву, допомагає наблизитись до таємниць зими, до розуміння зовнішньої і внутрішньої краси.
3.  Оголошення домашнього завдання.
Ось і розкрита остання загадка володарки снігів. Вдома вам залишилося написати твір «Таємниці образу Снігової королеви», використовуючи замість плану (на вибір):
«Сходинки до художнього образу».
«Кубування».
«Шлейф вражень та асоціацій».
Обсяг 3/4 сторінки.
4.  Усвідомлення результатів роботи.
‑Сьогодні ви всі дуже добре попрацювали. Як ви гадаєте, чи виконали ми ті завдання, що поставили на початку уроку?
‑Які завдання у вас викликали труднощі протягом уроку?
‑Який вид роботи сподобався?
‑Чи навчились ви чомусь новому?
5.  Оцінювання навчальних досягнень учнів.

 

Картки

Завдання для групи «Барви портрета» *
1.  Усно опишіть портрет Снігової королеви.
2.  Поясніть значення слів вишуканість, довершеність.
3.  Заповніть таблицю порівнянь.
Що порівнюється
Слово, що вводить порівняння
З чим порівнюється
Що спільного між двома предметами




4.  Проаналізуйте, які епітети використовує Андерсен у портреті Снігової королеви.
5.  Визначте роль епітету холодний у казці. Доберіть до нього кілька іменників так, щоб ці словосполучення вказували на найхарактернішу рису Снігової королеви – її бездушність.

Завдання для групи «У дзеркалі епізоду» *
1.  Складіть перелік тих епізодів казки, у яких з'являється Снігова королева. Який із епізодів вас найбільше вразив? Чому?
2.  Уявіть, що ви знімаєте діафільм за казкою Андерсена і вам необхідно намалювати кадр «У крижаних володіннях». Розкажіть. Що б ви намалювали. Використовуючи схему «Стоп-кадр».
3.  Проаналізуйте, як в епізоді «У крижаних володіннях» автору вдається підсилити враження холоду.

Завдання для групи «Загадки вчинків» ○
1.     Поясніть значення слів таємниця, асоціація.
2.     Підготуйтесь до гри «Ти – мені, я – тобі».
Один учасник добирає цитату, що змальовує вчинок персонажа, а другий на основі дібраної цитати дає характеристику поведінки героїні.

Завдання для групи «Таємниці слів» ∆
1.     Проаналізуйте, чи відрізняється мова Снігової королеви від мови інших персонажів.
2.     Поясніть значення слова себелюбство.
3.     Використовуючи прийом «Точка зору», поясніть, як характеризують володарку снігів її висловлювання.

Немає коментарів:

Дописати коментар