2015-12-18

Головний Закон Джунглів і світ людей

Тема. Головний Закон Джунглів і світ людей.
Епіграф. «Земля належить нам усім». (Джон Темплтон).
Мета: продовжити роботу над ідейним аналізом казки, звернути увагу на відповідності світу джунглів і світу людей, розкрити зміст головного Закону Джунглів; сприяти розвитку здатності до критичного мислення й критичних суджень, толерантного ставлення до різноманітних думок однокласників, вміння самостійно здобувати інформацію; виховувати почуття моральної відповідальності за свої вчинки щодо оточення.
Тип уроку: урок в уроці.
Обладнання: зашифровані вислови Р. Кіплінга; інформаційні пакети з уривком твору «Закон Джунглів»; портрет Кіплінга, дитячі ілюстрації; схема «Позначки», папір, скотч.
Хід уроку
І. Евокація.
1.  Фокусуючі запитання.
-       Що допомагає жителям джунглів зберігати нормальні взаємини, дотримуватися певної рівноваги сторін?
-       А чи потрібно нам, людям, зважати на норми поведінки? Чому?
-       А чи існують закони, спільні для всіх мешканців планети? Спробуйте їх сформулювати.
ü Дотримуватися закону (норм поведінки).
ü Поважати старших і дбати про них.
ü Допомагати у нещасті.
ü Захищати слабших, не ображати їх.
ü Не красти, не вбивати.
-       А чи завжди люди дотримуються правил моралі? Чому вони їх порушують?
Забувають або ігнорують.
2.  «Зашифроване письмо». Робота з висловом Р. Кіплінга.
-       Розшифруйте вислів Р. Кіплінга і нагадайте людям про правила поведінки в суспільстві.
3.  Оголошення мети уроку, теми, епіграфа.
ІІ. Осмислення.
1.  Бесіда з елементами аналізу.
-       Як ви розумієте, що таке Закони Джунглів?
Це наказ молодим вовкам, як себе загартувати, як полювати, як вести себе зі слабкими чи хворими тваринами, як ділити здобич.
-       Чого навчають ці Закони?
Закони вчать молодих вовків розуму, слухатися й поважати старших.
2.  «Мозковий штурм». (Відповіді записати на папері та прикріпити до дошки).
-       Сформулюйте основні Закони Джунглів, про які ми дізналися з твору. Відповідь аргументуйте цитатами.
Ø Ніхто не має права змінювати місце полювання без попередження.
-       Доведіть, що цей закон є породженням стосунків звірів і людей.
Ø Дорослий Батько Вовк полює один, щоб прогодувати все своє сімейство. Мати Вовчиця захищає потомство.
Ø Кожен вовк після одруження може відокремитися від зграї, а коли діти підростуть, він мусить привести їх на Племінну Раду.
-       Як цей закон впливає на життя тварин? Чому слід було показувати діток на Племінній Раді?
Ø Жодної милості тому дорослому вовкові, що вб’є вовченя! Кара – смерть на місці!
-       Завдяки якому Закону Багірі вдалося врятувати Мауглі від смерті?
Ø За щеня на Раді можуть вступитися два члени зграї, або його життя можна викупити.
-       Як закон впорядкованості світу впливає на долю ватажка?
Ø Коли ватажок слабшає, вовки вбивають його.
-       Чому Закон Джунглів забороняє полювати на людину?
Ø Людина – найслабша і найменш захищена істота і тому чіпати її не личить мисливцеві.
3.  «Зашифроване письмо». Робота з висловом Р. Кіплінга.
-       На чому ґрунтуються веління Закону Джунглів?
На багаторічному досвіді і традиціях поколінь.
4.  Слово вчителя.
Справедливі Закони Джунглів допомагають тварині вижити в найтяжчих випробуваннях; накопичуючи досвід існування в дикій природі, звірі передають його з покоління в покоління.
-       Чи всі звірі в джунглях дотримуються Законів? Хто їх не дотримується?
-       Як ставляться до тих, хто зневажає Закон?
-       А хто ж навчав молодих вовків Законів Джунглів?
5.  Ділова гра «Уроки Джунглів».
Уявімо, що ми з вами знаходимось у Джунглях. Ви – молоді вовки, а я – Балу і навчаю вас Законів Джунглів.
6.  «Читання з маркуванням тексту». Робота з інформаційними пакетами в парах. Робота зі схемою «Позначки».
-       Прочитайте Закони Джунглів, що їх учили молоді вовки разом із Балу. Позначте Закони за схемою «Позначки».
7.  Бесіда з елементами аналізу.
-       Які Закони вам найбільше сподобалися і чому?
-       Які Закони найбільш справедливі? Чому ви так вважаєте?
-       Котрий із Законів Джунглів є найважливішим?
Запам’ятати й виконувати Закони, слухатися:
Основа ж, і серце і мозок Закону
В одному:
Вовча послушність!
-       Які Закони були б доречні у світі людей?
-       Які ж закони людського буття нагадують вам Закони Джунглів?
Правила поведінки для учнів, Заповіді Божі.
-       А які саме Божі заповіді ви знаєте?
Не вкради; не вбий; поважай батьків; люби ворогів своїх; не гнівайся; тому, хто просить, дай; дотримуйся слова, що дав; не протився злому.
8.  Слово вчителя.
І звірі, і люди живуть за певними правилами – розумними і дуже схожими.
ІІІ. Рефлексія.
1.  Експрес-опитування.
-       Який світ, на вашу думку, кращий: світ людей чи світ джунглів?
-       Якщо світ джунглів чесніший за світ людей, чому ж тоді Мауглі повертається до людей?
-       Чи могла дитина, живучи за Законами Джунглів, надовго залишатися людиною? Які вчинки Мауглі свідчать про те, що він все-таки людина?
-       Поміркуйте, в чому полягає Вищий Закон, закон єдиний для всіх?
2.  Оголошення домашнього завдання.
Казка «Брати Мауглі» закінчується тим, що хлопчик «самотньо сходить з гори до невідомих створінь, які звуться людьми». Він не знає, хто такі люди та що його чекає. Але Мауглі залишив у джунглях безліч друзів, що розкрили йому свої таємниці. Хлопчик неграмотний, та йому відомо дуже багато. Подумайте, що міг би сказати Мауглі людям про своїх друзів, чого він міг би людей навчити. Напишіть маніфест від імені Мауглі «Я хочу розповісти вам, люди!» *.
3.  Словникова робота.
Маніфест – письмове звернення до народу, заклик.
-       Проаналізуйте, які риси людського характеру відчуваються за звіриною поведінкою персонажів твору ∆.
4.  «Що? – Отже, що? – Що тепер?»
-       Які основні знання ви щойно отримали?
-       Чи потрібні загальні закони для мешканців планети?
«Земля належить нам усім».
-       Чому ці знання є важливими для вас? У чому їх значення для життя людини?
Природа – спільний дім для всіх істот, які живуть на землі, тому людина, перш за все, зобов’язана дбайливо і відповідально ставитися до природи. Безвідповідальність людини призводить до загибелі тварин і рослин, завдає шкоди всьому людству. Саме людина відповідає за збереження незліченних багатств матері-природи і чистоти своєї душі.
-       Як ці знання можуть допомогти нам покращити життя? Як ми можемо їх використати? Що ми можемо зробити?
Ми можемо змінити світ, якщо будемо освіченими, дотримуватимемося законів і дбайливо ставитимемося до природи.
5.  Оцінювання навчальних досягнень учнів.


Немає коментарів:

Дописати коментар