2016-05-29

Художні напрями та стилі. Періодизація розвитку художньої культури.Особливості культур Заходу і Сходу

Тема. Художні напрями та стилі. Періодизація розвитку художньої культури. Особливості культур Заходу і Сходу.
Мета: поглибити знання про періодизацію розвитку художньої культури, дати уявлення про «стиль епохи», «національний» та «індивідуальний стиль», звернути увагу на особливості західного і східного стилів; сприяти розвитку критичного мислення, вміння самостійно здобувати інформацію, працювати з підручником, розрізняти мистецькі явища західної і східної культур; формувати навички емоційного сприйняття творів мистецтва, естетичні смаки дітей, вміння висловлювати оцінні судження щодо соціально-культурних проявів у мистецтві; виховувати бережне, шанобливе ставлення до культурних надбань.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: репродукції петриківського та східного розписів, архітектурних споруд різних епох, ТЗН.
Хід уроку
І. Евокація.
1.  Мотивація навчальної діяльності.
-    Розташувати подані приклади архітектури у порядку хронології, починаючи з найдавнішого.
Стоунхендж піраміди (ІІІ т. до н. е.) Велика Китайська стіна (ІІІ ст.. до н.е.) → Акрополь → Колізей (І ст.. до н. е.) → Золоті ворота (ХІ ст.) → Собор Паризької Богоматері (ХІVV ст.) → Версальський палац (ХVІІІ-ХІХ ст.) → Ейфелева вежа (кінець ХІХ ст.) → Дніпрогес (1936 р.) → Арка Дружби народів (Київ, кінець ХХ ст.) → стадіон «Пташине гніздо» (Пекін, поч. ХХІ ст.).
2.  Слово вчителя.
Кожна епоха залишає свій слід у мистецтві, зокрема в архітектурі. Візуальне сприймання образу допомагає нам класифікувати витвір мистецтва згідно з його приналежністю до певної історичної епохи, тому що ці твори несуть інформацію про певні сталі образи, засоби художньої виразності, обумовлені потребами, смаками та умовами певного історичного періоду.
3.  Оголошення теми, мети уроку.
4.  Попередня активізація.
-    Пригадайте вивчене зі світової літератури: які періоди (культурно-історичні епохи) проходила художня культура у своєму розвитку?
ІІ. Усвідомлення.
1.  Колективна робота з підручником. Ознайомлення з таблицею «Періодизація художньої культури».
-    Які етапи проходить художня культура у своєму розвитку?
2.  «Мозкова атака».
-    Який зміст ви вкладаєте у слово «стиль»?
-    Чим відрізняється поняття «стиль епохи» від «історичного» або «національного стилю»?
3.  Робота з підручником. «Читання з маркуванням тексту».
-    Виділити олівцем у тексті все, що стосується даних понять.
4.  Евристична бесіда.
-    Дайте визначення поняття «епоха» та «стиль».
-    Як співвідноситься стиль із культурно-історичною епохою?
-    Розкажіть про взаємодію та розвиток стилів у мистецтві?
-    Чим відрізняється «стиль епохи» від «національного стилю»?
-    Чому у різних країнах один і той же художній стиль з’являється і розвивається неодночасно?
-    Що означає поняття «індивідуальний стиль митця»? Чи можна обмежити творчість конкретного митця вузькими стильовими рамками?
5.  «Свої приклади».
-    Згадайте видатних митців. Як відбилися в їхніх творах риси стилю епохи, національного та індивідуального стилю?
·     «Стиль епохи» та «індивідуальний стиль»: Рафаель, Мікеланджело, А. Рубльов, К. Моне, О. Ренуар, О. Роден, Е. Дега, Ван Гог, Тропінін, С. Далі, Е. Делакруа, Л. да Вінчі, П. Пікассо, А. Матісс, П. Рубенс, Ель Греко.
·     «Національний стиль»: М. Реріх, С. Васильківський, І. Рєпін, А. Куїнджі, К. Трутовський.
·     «Індивідуальний стиль»: Васнєцов, Левітан, П. Брейгель, Ф. Дюрер (графіка), Фаберже, І. Айвазовський.
6.  Самостійна робота з підручником. «Східна й західна культури».
7.  Евристична бесіда.
-    Які культури можна виділити у східній культурі? А у західній?
-    Назвіть три ключових поняття східної культури.
Стабільність, природа, релігія.
-    Які з понять є ключовими у світосприйнятті митців західної культури?
Людина, практичність.
ІІІ. Рефлексія.
1.  Складання узагальнюючої таблиці «Захід і Схід у світовій культурній традиції».
Елементи культури
Східна культура
Західна культура
Філософія
«Природа – основа Всесвіту»
«Людина – міра всіх речей»
Види архітектури
Мечеть
Собор, костьол, церква
Жанри живопису
«Гори-води», «квіти-птахи»
Ст. 33
Види орнаменту
Арабеска
Геометричні, рослинні, зооморфні, антропоморфні
Народний костюм
Кімоно, сарі
Свитка, жупан, плахта
Естетика обрядів, звичаїв
Чайна церемонія
Різдво, Пасха
Види театру
Но, Кабукі
Ляльковий театр-вертеп, комедія дель арте, мюзикл
Сюжети, поширені в різних мистецтвах
«Казки Шахразади», «Книга пісень про кохання Лейли і Меджнуна»
Біблійні, Ромео і Джульєтта, Мадонна, античні
2.  Рефлексія.
3.  Підведення підсумків уроку. Оголошення домашнього завдання.
Створити дві композиції: в українському народному стилі (Петриківка) і «східному стилі» («Птахи і квіти»).

Немає коментарів:

Дописати коментар