2015-12-12

Михайло Булгаков і Україна. Філософсько-етична проблематика роману "Майстер і Маргарита"

Тема. Короткі відомості про Михайла Булгакова. Булгаков і Україна. Філософсько-етична проблематика роману «Майстер і Маргарита».
Епіграф. «Рукописи не горять!» (М. Булгаков).
Мета: дати короткі відомості про життя Булгакова, визначити риси його особистості, звернути увагу на творчий зв'язок письменника з Києвом, на долю митця в умовах сталінського режиму, створити атмосферу, що сприяла б глибокому розумінню його творчості, розпочати вивчення роману «Майстер і Маргарита», окреслити його проблематику, дослідити зв'язок між назвою роману й епіграфом; сприяти розвитку вміння міркувати над прочитаним, виділяти в ньому головне, співставляти та аналізувати, розмірковуючи про те, як отримані знання можна використати в подальшій роботі; сприяти формуванню власної життєвої позиції, цілеспрямованості.
Тип уроку: урок-занурення.
Методи і прийоми: «спрямоване читання», «фрагментоване читання», «своя опора».
Обладнання: портрет М. Булгакова; картки; таблиця «Проблематика роману»; схема «Своя опора»; текст роману «Майстер і Маргарита»; підручник і хрестоматія п/р Волощук.
Хід уроку
І. Евокація.
1.   Попередня активізація.
-     Пригадайте, які історичні процеси мали місце в Радянському Союзі в І половині ХХ ст.? Як радянський тоталітарний режим вплинув на долі передових письменників ХХ ст.?
20-30-ті роки ХХ ст. – напружений період історії СРСР. У цей час триває інтенсивний пошук виходу з економічної кризи, у яку потрапила країна після громадянської війни, проводяться індустріалізація та колективізація. Стрімко розповсюджується тоталітаризм, який, прикриваючись метою «світлого майбутнього», розсипаючи обіцянки побудови «раю на землі», маніпулюючи колективною свідомістю, насаджує масовий терор. У країні встановлюється кривава диктатура, проводяться широкомасштабні репресії. Провідні ідеї та настрої тих часів закарбувалися в художній літературі.
2.   Словникова робота.
Тоталітаризм – режим, що характеризується насильством, повним придушенням демократії, свободи, прав людини.
3.   Мотивація навчальної діяльності.
Найповніше дух трагічної доби російської історії, дух 20-30-х років ХХ ст., відбився у творчості митця, чиє ім’я увійшло до «Пантеону ХХ ст.», створеного в Америці для увічнення найвидатніших людей епохи. Це російський прозаїк і драматург Михайло Опанасович Булгаков. За зловісною іронією долі, письменник, посмертно уславлений в усьому світі, жив і писав за умов, що заперечували саму можливість творчої праці. Його романи не друкували, п’єси знімали з репертуарів театрів. Та він щиро вірив у те, що «рукописи не горять». Лише за кілька десятиліть після смерті М. Булгакова його твори дійшли до читачів.
4.   Оголошення теми уроку, епіграфа, мети.
ІІ. Осмислення.
1.   «Спрямоване читання».
Робота в парах за завданнями карток.
-     На які ключові слова слід звернути увагу при вивченні біографії митця?
1) Україна;   2) війна;   3) тоталітаризм;   4) твори.
-     Опрацювати статтю підручника про М. Булгакова. Підготувати короткі повідомлення про зазначений період життя (за запитаннями). На виконання роботи 5 хвилин.
2.   Перевірка роботи учнів.
Бесіда з елементами аналізу. Складання ЛСК «Своя опора».
Картка № 1   «Дитинство та юність»   (ст. 221-223)
-     Де народився М. Булгаков? Що ви дізналися про його родину?
-     Яку освіту отримав майбутній письменник? Чим захоплювався?
-     Яку професію обрав?
-     Виділіть ті чинники, що вплинули на формування характеру майбутнього письменника?
Біографічні: 15 травня 1891 р., Київ.
Особистісні: честь, гідність, внутрішня незалежність
Біографічні: лікар.
Особистісні: самостійність
-     Які риси особистості М. Булгакова сформувалися в дитячі та юнацькі роки?
-     Яке місце посідає Київ у творчості письменника? У яких творах він змальований?
«Біла гвардія», «Дні Турбіних».
Картка № 2   «Неспокійні часи»   (ст. 223)
-     Що ви дізналися про життя Булгакова під час Першої світової та громадянської війн?
-     У яких його творах знайшли відбитки події цих років?
«Нотатки на манжетах», «Біла гвардія», «Дні Турбіних».
-     Булгаков – людина аполітична. Чому він бере участь у поході білої армії на Кавказ?
-     Як вплинув похід письменника з білою армією на його подальшу долю?
Він білогвардієць – ворог, якого треба знищити.
-     Чому він відмовився від медичної практики?
-     Назвіть риси особистості Булгакова, що виявилися у цей період життя. Які чинники їх сформували?
Біографічні: Перша світова війна
Особистісні: стійкість
Біографічні: біла армія
Особистісні: аполітичність
Картка № 3   «Перші роки в Москві»   (ст. 224-225)
-     Розкажіть про перші місяці життя Булгакова в Москві?
-     Про що і як він писав у своїх статтях?
-     Як пов’язані роман «Біла гвардія» і «Дні Турбіних»? що принесло Булгакову популярність?
ü Співчутливе зображення офіцерів білої гвардії, інтелігентів, вирощених культурним середовищем дореволюційної Росії.
ü Тема Києва.
-     Чим доповнило ваше уявлення про Булгакова як про людину знайомство з цим періодом його життя?
Біографічні: Москва
Особистісні: відповідальність, працьовитість
Картка № 4   «Важкі роки»   (ст. 225-227)
-     Яким було офіційне ставлення до творів письменника?
-     Які наслідки для долі Булгакова мав лист, написаний Уряду СРСР?
-     Що доводило митця до розпачу?
-     Назвіть твори, написані ним у цей час.
-     Виділіть чинники, у яких розкрився характер письменника.
Біографічні: лист
Особистісні: відвага
Біографічні: драматургія
Особистісні: ентузіазм
-     Які зміни відбулися в особистому житті письменника?
Біографічні: О. Шиловська
Особистісні: любов
-     Яку роль відіграла Олена Шиловська в долі видатної людини?
3.   Звернення до епіграфу.
Біографічні: 10 березня 1940 р.
4.   Узагальнююча бесіда.
-     Чому ставлення до Булгакова в СРСР тривалий час залишалося негативним? Які риси його особистості не сприймалися?
5.   Слово вчителя.
Тоталітарний режим намагається зламати дух письменника. Булгаков у листі до Сталіна зазначає: «На широкому полі словесності російської у СРСР я був одним-єдиним вовком. Мені радили перефарбувати шкуру. Безглузда порада. Перефарбований чи стрижений вовк все одно не схожий на пуделя. Зі мною і вчинили, як із вовком. І кілька років гнали мене, згідно з правилами ловів, у обгородженому подвір’ї». Та попри все письменник знаходить у собі сили чинити опір тоталітарній владі. І яскравим свідченням цього є його твори.
6.   Повідомлення учнів «Історія створення роману». – Ст. 237.
7.   «Мотиви, що зрослися». – Ст. 207 (хрестоматія).
Дослідження зв’язку між назвою роману й епіграфом.
-     Визначити роль епіграфа у творі. На що він спрямовує читача?
-     Прочитайте епіграф роману. Визначте, з якого твору взяті ці рядки. Кому з героїв належать слова?
-     Спробуйте провести паралелі між героями Булгакова і героями Гете.
Майстер – Фауст, Маргарита, Воланд – Мефістофель.
-     А що спільного між Майстром і Фаустом?
Творча натура, що прагне знайти своє місце у світі. Питання про сенс буття, призначення людини.
-     Диявол говорить: «Я тої сили часть…» На яке питання ми знайдемо відповідь у творі?
Як співвідносяться добро і зло?
-     З якою метою приходить у світ Диявол?
Щоб випробувати людей на міцність.
-     Чи є у людини вибір, яким шляхом іти – з Богом чи з Дияволом? Від чого залежить вибір людиною життєвого шляху?
Від обраних нею життєвих цінностей – справжніх чи фальшивих. Отже, ще одна проблема – проблема морального вибору.
-     Ми вже запозичили з «Фауста» три питання; залишилося ще одне. Пригадайте, чому загинула Маргарита.
-     У чому, на вашу думку, справжнє призначення людини?
Жити заради людей.
-     А коли людина починає жити заради оточуючих?
Коли вона усвідомить відповідальність за долю інших людей, за свою роботу, за свої вчинки.
8.   «Фрагментоване читання» роману. – Ст. 207.
-     Як перша фраза роману характеризує загальну політичну й культурну атмосферу в СРСР 30-х років?
Насилля над особистістю.
-     Розкрийте символічний зміст мотиву спраги.
Спрага – це нестача духовності, свободи людини.
-     Що є предметом обговорення літераторів?
-     За що Берліоз піддає критиці твір Івана Бездомного? Як він обґрунтовує свою позицію? Про що це свідчить?
Духовний занепад суспільства.
-     Як дана тема пов’язана із загальною політичною та культурною атмосферою радянської держави 30-х років ХХ ст.?
Митець і влада.
9.   Складання узагальнюючої таблиці «Проблематика роману» (одночасно з попереднім завданням).
Співвідношення добра і зла
Морального вибору
Призначення людини і сенсу її буття
Відповідальності
ПРОБЛЕМИ
Насилля над особистістю і свободи людини
Духовного занепаду суспільства
Стосунки Митця і влади
. . .
10.Узагальнююча бесіда.
-     Чому твір Булгакова був заборонений? Що особливо в ньому не подобалось владі?
ІІІ. Рефлексія.
1.   «Збережи останнє слово для мене».
-     Що в долі, особистості, творчості Булгакова особливо вражає?
2.   Заключне слово вчителя.
Булгаков все життя знаходився під прицільним вогнем критиків, які накладали табу на його твори. Упродовж багатьох років письменник відчував себе заживо похованим. Однак, попри тиск тоталітарного режиму він писав. Писав днями й ночами. Писав до останнього подиху. Писав, коли вже не мав жодної надії побачити свої твори надрукованими. Адже щиро вірив, що «Рукописи не горять!»
3.   Самоаналіз.
-     Які знання ви щойно отримали на уроці?
-     Чому ці знання є важливими?
-     Як ми їх можемо використати в подальшому?
Будемо розглядати твір Булгакова як заборонений.
4.   Оголошення домашнього завдання.
Опрацювати ст. 239-244.
Дослідити зображення радянської дійсності у романі «Майстер і Маргарита». (Розділи 1-3, 5, 7, 9, 12, 13, 15-18, 25, 27).





КАРТКИ
Картка № 1
Дитинство та юність
-     Що ви дізналися про батьків М. Булгакова, про його сім’ю?
-     Де навчався майбутній письменник? Яку освіту отримав? Чим захоплювався?
-     Чому він обрав професію лікаря?
-     Які риси особистості М. Булгакова сформувалися в дитячі та юнацькі роки? Які чинники вплинули на формування характеру Булгакова?
-     Яке місце посідає Київ у творчості письменника? У яких творах він змальований?
Картка № 2
Неспокійні часи
-     Що ви дізналися про життя Булгакова під час Першої світової та громадянської війн?
-     У яких його творах знайшли відбитки події цих років?
-     Як Булгаков опинився на Північному Кавказі? Чому він відмовився від медичної практики?
-     Як вплинув похід письменника з білою армією на подальшу долю митця?
-     Назвіть риси особистості Булгакова, що виявилися у цей період життя. Які чинники їх сформували?
Картка № 3
Перші роки в Москві
-     Розкажіть про перші місяці життя Булгакова в Москві.
-     Про що і як він писав у своїх статтях?
-     Як пов’язані роман «Біла гвардія» і «Дні Турбіних»? Що принесло Булгакову популярність?
-     Чим доповнило ваше уявлення про Булгакова як про людину знайомство з цим періодом його життя?
Картка № 4
Важкі роки
-     Що спонукало Булгакова зайнятися драматургією?
-     Яким було офіційне ставлення до творів письменника?
-     Які наслідки для долі Булгакова мав лист, написаний Уряду СРСР?
-     Що доводило митця до розпачу?
-     Назвіть твори, написані ним у цей час.
-     Виділіть чинники, у яких розкрився характер письменника.
-     Які зміни відбулися в особистому житті письменника? Яку роль відіграла Олена Шиловська в долі видатної людини?

-     Чому ставлення до Булгакова в СРСР тривалий час залишалося негативним? Які риси його особистості не сприймалися?

Немає коментарів:

Дописати коментар