2015-12-11

Просвітництво як літературна епоха

Тема. Просвітництво як літературна епоха.
Епіграф. «Май мужність користуватися власним розумом! – такий девіз Просвітництва». (Іммануїл Кант – німецький філософ).
Мета: дати загальні відомості про добу Просвітництва, зупинитися на її провідних концепціях, звернути увагу на щільний зв'язок художньої літератури з філософською та публіцистичною думкою у творчості французьких енциклопедистів, дати уявлення про своєрідність німецького Просвітництва, ознайомити з яскравими представниками доби та їх творами; сприяти розвитку вмінь працювати у групі, систематизувати набуті знання, навичок самостійної роботи з підручником та додатковою літературою; формувати вміння брати відповідальність за своє навчання на себе; виховувати гуманістичний світогляд дітей.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: інформаційні пакети «Доба Просвітництва»; підручник; ЛСК «Позначки»; «Словник літературознавчих термінів»; портрети митців доби Просвітництва та виставка їхніх творів; вислів Д. Писарєва.
Хід уроку
І. Евокація.
1.   Слово вчителя про значення теми в курсі вивчення світової літератури.
2.   Оголошення теми уроку, мети, епіграфа.
3.   Словникова робота.
Концепції – система поглядів, основна думка.
4.   Актуалізація опорних знань.
5.   «Кероване вивчення».
-     Які поняття є обов’язковими для опрацювання під час вивчення культурно-історичних (літературних) епох?
Передумови виникнення, назва, хронологічні межі, концепції (світоглядні засади), представники.
-     Зверніть увагу на перелік понять, які необхідно додатково опрацювати під час вивчення теми.
Енциклопедисти, вік книги, закон Розуму, знання, віра в Бога, «природна людина», людина розумна.
ІІ. Усвідомлення.
1.   Слово вчителя. Робота з висловом Д. Писарєва.
Російський літературний критик Дмитро Писарєв говорив: «У ХVІІІ столітті світ був розірваний діаметрально протилежними прагненнями двох непримиренних партій, з яких одна тягнулась до прийдешнього, вірувала в розум, а друга хапалась за минуле й не вірила ані в що, окрім багнетів і картечі. Світ був розірваний, але серця поетів і друзів людства були найвищою мірою цільні, здорові та свіжі».
Ці люди вважали, що несуть людству світло нової істини. Ось чому їх називали просвітниками, а всю добу Просвітництвом.
2.   Орфографічна підготовка.
Просвітництво, просвітники.
3.   Робота в групах.
·       «Читання тексту з позначками». Робота з підручником. – Ст. 48-51.
·       Робота з інформаційними пакетами «Доба Просвітництва». Складання тез.
4.   Бесіда-перевірка роботи І групи.
-     На які з понять ви знайшли відповідь у підручнику? Що залишилося незрозумілим?
-     Чому ХVІІІ ст. було назване віком Просвітництва?
-     Чому його ще називають віком книги?
-     Кому з філософів належить програмовий твір доби Просвітництва? Назвіть ключове поняття цієї праці.
-     Що розуміли просвітники під поняттям «царство Розуму», «розумна людина»?
-     Яку мету ставили просвітники перед людиною? Що таке «природна людина»?
-     Яке значення надавали просвітники науці, науковим знанням? Як вони ставилися до Бога? До революції?
-     Чому французьких просвітників називають енциклопедистами? Назвіть їхні імена.
-     У чому полягало значення «Енциклопедії»? Яка її мета?
-     Назвіть основні художні напрями і жанри цієї епохи. Користуючись «Літературознавчим словником» дайте їм характеристику.
-     Які імена західноєвропейських просвітників є найвідомішими?
5.   Робота з виставкою творів, портретами митців, репродукціями картин.
6.   Бесіда-перевірка роботи ІІ групи.
-     Назвіть передумови виникнення Просвітництва у Західній Європі.
-     Яку благородну мету ставили перед собою просвітники? Якими засобами вони намагалися її досягти?
-     Окресліть хронологічні межі доби.
-     Про які світоглядні засади просвітників ви дізналися?
-     Чим відрізняється погляд просвітників на роль мистецтва у житті суспільства від відповідного погляду представників класицизму?
7.   Розповідь учителя «Своєрідність німецького Просвітництва».
Німецьке бюргерство, економічно слабке, не мало змоги очолити антифеодальну боротьбу. Тому в Германії набули поширення ідеї «просвітницького абсолютизму», надії на політичні реформи зверху. Німецькі просвітники рідко ставили соціально-політичні питання, на першому місці у них було завдання естетичного виховання людини. Літературні рухи:
Ø «Буря і натиск» (штюрмери). Критикували феодальну систему, вбачали причини негараздів у моральній деградації людства, тому кликали до життя на лоні природи, повернутися до народних звичаїв.
Ø «Веймарський класицизм» (Гете і Шиллер). Споріднений європейському класицизму, проте відзначається особливою гостротою у постановці етичних та естетичних проблем. У античності шукали ідеал гармонійно розвиненої особистості, гуманізм, ідеал краси в житті та мистецтві.
-     У чому полягає своєрідність розвитку німецького Просвітництва?
ІІІ. Рефлексія.
1.   Вільне письмо на тему: «Основні риси Просвітництва».
2.   Рефлексія.
3.   Заключне слово вчителя.
4.   Оцінювання навчальних досягнень учнів.
5.   Оголошення домашнього завдання.
Опрацювати статтю підручника на ст. 48-54 і тези «Доба Просвітництва».
Проаналізувати основну ідею доби Просвітництва. ∆
Дослідити взаємовплив літератури і філософії. *
Джонатан Свіфт
Данієль Дефо
Вольтер
Йоганн Гете
Жан Жак Руссо
Фрідріх Шиллер

Доба Просвітництва

Суспільно-політичні передумови її виникнення
бурхливий розвиток капіталістичних відносин, агонія феодально-кріпосницької системи, засилля клерикалів у всіх сферах суспільного та культурного життя, зародки процесів національного об'єднання та національно-визвольної боротьби
Мета просвітників, їхньої суспільної та мистецької діяльності
ліквідація монархії (або зведення її до декоруму), знищення феодальної ідеології та культури, станових привілеїв, обмеження впливу церкви на розвиток суспільного та культурного життя, встановлення нових (буржуазних) суспільно-політичних відносин, розвитку нової (гуманістичної) моралі, поширення матеріалістичного світогляду (або деїзму, що поєднує матеріалістичні погляди з визнанням Бога як першопричини існування життя), поширення ідей раціоналістичних (почасти прагматичних)
Засоби досягнення мети
поширення освіти та культури серед народу, антифеодальних та антикріпо­сницьких ідей, матеріалістичних поглядів, національно-визвольних ідей, а також створення нових законів суспільства і норм моралі, нової педагогічної системи, спрямованої на виховання свободомислення й буржуазної активності
Характерні риси Просвітництва в деяких західноєвропейських країнах
В Англії — Просвітництво має релігійний і політичний характер; починається з XVI ст.; у Франції — виступає з критикою суспільних і моральних принципів, виникає в кінці XVII ст., у XVIII ст. зливається з революцією 1789 року; у Німеччині — починається з XVIII ст., має успіхи лише в галузі німецької філософії та літератури, просякнуте ідеєю національного об’єднання
Світоглядні засади просвітників
матеріалістичні погляди на світобудову, природу (але найчастіше з поєднанням з вірою в Бога як першопричиною життя); раціоналістичний підхід до розвитку суспільства; наукова основа в оцінці явищ і законів природи; в галузі моралі та педагогіки — проповідь гуманізму й розуму; ствердження волелюбних ідей, рівноправності
Спільні погляди просвітників на роль мистецтва
мистецтво є найефективнішою формою антифеодальної боротьби, воно передбачає активне втручання митця в суспільне життя, митець не побутопи­сець, а суддя, що карає тиранів, гнобителів, котрі принижують національну гідність, засуджує станові привілеї, феодальну мораль, возвеличує чесноти народу; мистецтво готує суспільство до соціальних перетворень
Яскраві представники літератури доби Просвітництва та найвизначніші їхні твори
в Англії — Даніель Дефо («Життя й незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо»), Джонатан Свіфт («Мандри до різних далеких країн світу Лемюеля Гуллівера»), Генрі Філдінг («Історія Тома Джонса, Знайди»); у Франції — Вольтер («Кандід»), Жан Жак Руссо («Еміль», «Нова Елоіза»), П'єр Бомарше («Севільський цирульник»); у Німеччині — Готфрід Ефраїм Лессінг («Натан Мудрий»), Фрідріх Шіллер («Вільгельм Телль», «Підступність і кохання», балади), Йоганн Вольфганг Гете («Фауст», «Страждання молодого Вертера», вірші)

Немає коментарів:

Дописати коментар