2015-12-12

Жуль Верн і його літературний доробок

Тема. Жуль Верн і його літературний доробок.
Епіграф. «Настане час, коли досягнення науки перевершать силу вигадки». (Жуль Верн).
Мета: ознайомити шестикласників із особистістю письменника, із захоплюючим світом
його творів, звернути увагу на найважливіші факти творчого життя Жуля Верна, допомогти осягнути особливості методу письменника-засновника наукової фантастики та майстра пригодницьких творів; поглибити знання учнів із теорії літератури (роман); сприяти розвитку навичок усного діалогічного та письмового монологічного мовлення; виховувати повагу до наполегливої творчої праці, прагнення до досягнення мети, прищеплювати інтерес до особистості письменника та його творів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Жуля Верна; виставка творів письменника; карта світу; схема «Міні-есе «Гамбургер»»; презентація або плакати з висловами  К. Е. Ціолковського, Берда, Р. Бредбері, Норберта Кастере про Жуля Верна; «Словник літературознавчих термінів»; на дошці записані опорні слова.
Хід уроку
І. Евокація.
1.    Перевірка домашнього завдання.
Твір-роздум про героя «Що допомогло Робінзону вижити на безлюдному острові».
2.    Міні-дискусія.
-       Робінзон вижив на острові завдяки праці. А що ще допомагає людям вижити, сприяє розвитку цивілізації?
Знання, наука.
-       А що, на вашу думку є джерелом наукових відкриттів?
Вигадка, фантазія.
3.    Мотивація навчальної діяльності. Робота з висловом засновника сучасної космонавтики К. Е. Ціолковського.
4.    Структурований огляд.
а)  робота з епіграфом;
б)  робота з висловом Рея Бредбері;
-       Рей Бредбері – відомий американський письменник-фантаст. Кого він вважає дітьми Жуля Верна? Чому?
· Письменники – наслідувачі традицій Жуля Верна.
· Ми всі фантазери і мрійники. Саме він надихнув нас полетіти в космос. Дія чотирьох його романів розгортається у міжпланетному просторі.
Не лише на Місяць, а й в інші світи – далекі й близькі – люди вперше зазирнули завдяки французькому письменникові Жулю Верну. Адмірал Берд, який у 1926 році перелетів Північний полюс, сказав …
в)  робота з висловом Берда;
-       Що саме спонукало адмірала Берда відправитися підкорювати Північний полюс?
Жуль Верн – улюблений письменник багатьох науковців і мандрівників. У 4 його творах змальовано подорожі до Арктики, а в одному – до Антарктиди.
Дитяче зацікавлення творчістю Жуля Верна позначилося і на долі відомого дослідника печер Норберта Кастере.
г)   робота з висловом Норберта Кастере.
-       Чому Норберт Кастере став дослідником печер? Назвіть його улюблену книгу.
5.    Постановка проблемного питання.
-       Хто ж такий Жуль Верн? Чому більше ста років його творчість приваблює усе нових і нових читачів? Чому його книги не старіють, як деякі інші?
6.    Оголошення теми уроку, мети, епіграфа.
7.    Робота з епіграфом.
-       Як ви розумієте епіграф уроку?
-       А чи перевершили силу вигадки Жуля Верна дослідження Берда, Ціолковського, Кастере та інших учених і мандрівників?
-       А що було б, якби вони не прочитали книги Жуля Верна?
ІІ. Усвідомлення.
1.    Робота з підручником. «Фрагментоване читання». – «Дитячі роки. Мандри». – Ст. 128.
-       Коли і де народився Жуль Верн? Ким він мріяв стати у дитинстві? Чому?
2.    Робота з картою світу.
-       У яких країнах побував письменник? Як ці подорожі вплинули на його творчість?
Якщо розподілити романи за місцем дії, то виявиться, що в них описані кругосвітні подорожі до країн Європи (15 творів), Північної Америки (8), Азії (5), Південної Америки (4), Арктики (4), Австралії (3), Океанії (3), Антарктиди (1). Жуль Верн став засновником жанру географічного роману.
3.    Робота зі словником.
Географічний роман – науково обґрунтований роман, в основі сюжету якого лежить географічна помилка.
4.    Робота з підручником. «Фрагментоване читання». – «Літературна творчість». – Ст. 129.
-       Що можна сказати про глибину знань письменника?
5.    «Своя опора».
-       Що означає поняття літературне життя?
-       Складіть за 5 хвилин розповідь про літературну творчість письменника за опорними датами, фактами.
60
Майже 60 років тривала літературна діяльність Жуля Верна.
130
Його літературний доробок становить 130 томів.
40
Над своїм головним твором він працював 40 років.
1862 – 1905
Над «Незвичайними подорожами» письменник працював із 1862 по 1905 рр.
63 і 2
До «Незвичайних подорожей» входять 63 романи і 2 збірки повістей та оповідань.
5 – 19
Щодня письменник працював із 5 ранку до сьомої години вечора.
2 – 3
З-під його пера виходило 2-3 книги на рік.
-       Назвіть найулюбленіших письменників Жуля Верна. Кому з них він надавав перевагу?
6.    Слово вчителя.
««Робінзони», ‑ писав Жуль Верн, ‑ були книгами мого дитинства. Я багато разів перечитував їх… Немає сумнівів, що любов моя до цього роду пригод інстинктивно привела мене на шлях, яким я пішов згодом».
-       Що мав на увазі Жуль Верн, вживаючи слово «робінзони»?
7.    Робота зі словником.
Робінзонада – різновид пригодницької літератури, у якому зображено життя та діяльність героїв, що з певних причин опинилися поза цивілізацією.
-       Чим приваблювала його історія Робінзона Крузо?
Пригодницький роман – один із різновидів роману, що наповнений великою кількістю пригод та надзвичайних подій. Йому притаманний напружений, динамічний сюжет, насичений таємницями, загадками, незвичайними подіями і несподіваними поворотами у їхньому розвитку.
Чотири романи Жуля Верна складають цикл «робінзонад», події в яких розгортаються на безлюдних островах. Це «П’ять тижнів на повітряній кулі», «Таємничий острів» та ін.
-       Отже, за жанром твори Жуля Верна – романи. Пригадайте визначення цього поняття.
Роман – великий за обсягом і складний за будовою твір, часто зі значною кількістю дійових осіб, у якому докладно зображуються життєві події чи явища. У ньому показана історія формування того чи іншого характеру, досліджується певна проблема, охоплюється тривалий час і широкий простір.
8.    Робота з підручником. «Фрагментоване читання». – «Твори». – Ст. 130.
-       Як називається головна книга Жуля Верна? Які твори, що ввійшли до неї, ви читали? З якими творами ви знайомі? З якими хотіли б ознайомитися?
-       Назвіть ваших улюблених героїв.
-       Перечитайте ще раз останній абзац і знайдіть помилку у його змісті.
9.    Слово вчителя.
Через 30 років після публікації роману «20 000 льє під водою», в якому описано підводний човен, інженер Лебеф побудував перший підводний корабель. Він назвав Жуля Верна співавтором свого винаходу. К. Е. Ціолковський твердив, що він запозичив у фантаста ідею температурного управління дирижаблем. А Д. І. Менделєєв називав його науковим генієм.
10.                       Робота з епіграфом.
-       Скільки наукових передбачень зробив письменник? Чи всі вони здійснилися?
-       Які фантастичні ідеї письменника стали реальністю? У чому він помилявся? І чи можна вважати, що він помилявся?
У своїх творах письменник «побудував» підводний човен, гелікоптер, «запустив» міжпланетний снаряд та штучний супутник, «сконструював» більшість відомих нам електричних приладів, «винайшов» телевізор та звукове кіно, апарат штучного клімату тощо. Ще й досі вчені не винайшли механізм, який би допоміг людині дістатися до центру Землі. Отже, Жуль Верн був творцем наукового роману.
11.                       Робота зі словником.
Науковий роман – значний за обсягом прозовий твір, у якому зображується очікуваний розвиток науки.
ІІІ. Рефлексія.
1.    Бесіда.
-       Які особисті якості письменника забезпечили йому успіх у літературі?
Прагнення до досягнення мети, наполеглива творча праця, фантазія.
2.    Робота з ЛСК «Гамбургер». Написання міні-есе.
-       Чому книги Жуля Верна не старіють?
3.    Заключне слово вчителя.
«Хоча б що я там писав, хоч би там що вигадував, я завжди стою на реальному ґрунті. Вже близька та пора, коли наукові відкриття перевершать силу уяви», ‑ писав Жуль Верн. Розвиток науки і техніки в наші дні далеко випередив найсміливіші фантазії Жуля Верна. Нам, власникам мобільних телефонів, персональних комп’ютерів, сучасникам атомних підводних човнів, корабель капітана Немо не здається чудом. І про космічні польоти ми знаємо сьогодні набагато більше, ніж герої романів Жуля Верна. Але книги письменника і сьогодні залишаються найулюбленішими: у них живуть і діють люди сміливого, допитливого розуму і благородного серця. Люди, які щиро вірять у перемогу добра і всіма силами душі ненавидять зло. Саме тому ми завжди готові вирушити в будь-яку мандрівку разом із героями Жуля Верна. І вирушаємо ми в неї на наступному уроці.
4.    Оголошення домашнього завдання.
Опрацювати ст. 131-140.
Довести, що жанр твору – пригодницький географічний роман. *
Дібрати приклади, що ілюструють силу людського характеру. ∆

Плакати з висловами






Немає коментарів:

Дописати коментар